Обдарованість – це високий рівень здібностей людини, що дозволяє їй досягти особливих успіхів у певній галузі діяльності.
Розрізняють загальну і спеціальну обдарованість.
Загальна розумова обдарованість виявляється в оволодінні всіма видами діяльності, для успішного здійснення яких необхідні певні розумові якості.
Спеціальна обдарованість пов’язана з певними видами діяльності, в яких вона найбільше розвивається.
Розрізняють обдарованість:
- соціальну – лідерську;
- художню - музичну, образотворчу, сценічну;
- психомоторну - спортивні здібності;
- інтелектуальну – здатність аналізувати, мислити, зіставляти факти (серед інтелектуальних дітей є такі, які навчаються відмінно з 1-2 предметів і не встигають з інших);
- академічну - надзвичайна здатність до навчання взагалі, стають відмінними спеціалістами;
- творчу – нестандартне бачення світу й нешаблонне мислення (але такі діти часто не досягають поставленої мети і є невдахами. З дитинства вони всіх дратують. Важливо таку дитину побачити і допомогти їй).
Для виявлення обдарованості використовують різні методи: від найпростішого батьківського спостереження до спеціально розроблених стандартизованих тестових завдань.
Обдаровані діти наділені високим творчим потенціалом і високим рівнем розвитку здібностей. Здебільшого найважливішими характеристиками обдарованих дітей вважають:
- надзвичайно ранній вияв високої пізнавальної активності й допитливості;
- швидкість і точність виконання розумових операцій, що зумовлене стійкістю уваги та оперативною пам’яттю;
- сформованість навичок логічного мислення; багатство активного словника; швидкість і оригінальність вербальних (словесних) асоціацій;
- виражена установка на творче виконання завдань;
- розвиток логічного мислення й уяви;
- володіння основними компонентами уміння вчитися. Важливою характеристикою обдарованості є креативність — здатність до творчості. Згідно із психологічними дослідженнями основою обдарованості є закладений від народження творчий потенціал, який розвивається впродовж усього життя людини. Він не залежить безпосередньо від рівня розумових здібностей, оскільки діти з високим рівнем інтелектуального розвитку іноді володіють незначним творчим потенціалом.
У ліцеї створено проєкт«Система роботи з обдарованими учнями»
Мета проєкту:створення умов для виявлення, творчого розвитку та саморозвитку кожного учня, формування культури їх життєвого самовизначення, відчуття свого успіху, впевненості у власних творчих силах.
Цілі проєкту:
- вирішити проблему виявлення обдарованих учнів у початковій школі;
- сформувати у суб’єктів навчально-виховного процесу психолого-дидактичні та методичні знання та вміння відповідного рівня щодо роботи з обдарованими дітьми;
- розробити стратегію та практику роботи гімназії в напрямку навчання обдарованих учнів;
- створити оптимальні умови для науково-дослідницької та експериментальної діяльності обдарованих учнів;
- створити матеріально-технічне та навчальне-методичне забезпечення для реалізації проєкту
Завдання проєкту«Система роботи з обдарованими учнями»:
- удосконалення науково-методичної бази для виявлення, навчання та подальшої професійної орієнтації обдарованих учнів;
- створення умов для раціонального розвитку особистості, реалізація її потенціалу; саморозкриття обдарованих дітей; допомога учням у самовираженні;
- формування творчих здібностей школярів у початковій школі;
- створення психолого-педагогічної системи сприяння розвитку здібностей учнів;
- упровадження інноваційних педагогічних технологій з метою виявлення та розвитку обдарованості учнів; задоволення потреб учнів у новій інформації;
- комунікативна адаптація обдарованих дітей; самопрезентація у взаєминах із людьми;
- активізація творчого потенціалу вчителів.
Зміст проєкту:визначає й закладає основу для всебічного розвитку, формування компетентностей, виховання творчої обдарованої особистості. Проєкт передбачає комплекс організаційно-педагогічних і науково-методичних заходів, спрямованих на розвиток здібних, обдарованих і талановитих учнів, здатних до самовизначення та самовдосконалення.
Коментарi