Шкільна бібліотека і національно - патріотичне виховання

Утвердження громадянських цінностей, виховання почуття патріотизму, відданості справі зміцнення державності, національної свідомості є важливими пріоритетами загальноосвітніх закладів освіти. Шкільні бібліотеки долучаються до цієї важливої місії й різноманітними бібліотечними засобами, сприяють формуванню у підростаючого покоління патріотичних почуттів, національної свідомості, любові до України.

Гордість за свою землю, свій народ, а значить, і національна свідомість формується лише за умови, коли людина добре знає історію і культуру рідної держави. Діяльність бібліотеки ліцею №124 у напрямку патріотичного виховання, становлення громадянської позиції здійснюється шляхом впровадження інноваційних форм роботи, виховання любові до книги й читання, до української мови, до культури України, рідної Слобожанщини й міста Харкова. У роботі з національно-патріотичного виховання важливу роль відіграють активні форми, що стимулюють творчість, самостійне та критичне мислення, ініціативу. Як відомо, до активних форм належать такі як веб-екскурси в історію, слайд-екскурси, бібліомедійні уроки, віртуальні виставки та ін.

У бібліотеці оформлено добірку методичних матеріалів до першого уроку «Україна — єдина країна», якою користуються учителі при проведенні уроку. Постійно діють тематичні книжкові виставки «Наша держава — Україна», «Козацькому роду — нема переводу», «Харківщина — земля моїх батьків» та ін.

З користувачами бібліотеки, учнями всіх вікових груп, проводимо інформаційні години, екскурсії, тематичні бесіди з вшанування державної символіки — Державного прапора України, Герба, індивідуальні бесіди з читачами 2-4 та 5-8-х класів «Що ти знаєш про Україну?», «Свята і звичаї українського народу», «Україна – козацька держава».

Велику зацікавленість викликають в учнів години інформації та бібліомедійні уроки. Учням 9—10 класів запропоновано урок на тему: «Національна премія Тараса Шевченка. Історія. Лауреати», який бібліотека підготувала разом з учителями української мови та літератури.

Мета уроку — ознайомити учнів з кращими творами українських письменників — лауреатів престижної Національної премії, залучити учнівську молодь до читання цих творів, у більшості яких йдеться про історію й нелегку долю українського народу, становлення української державності. Серед лауреатів такі автори як Мирослав Дочинець, (роман «Криничар»), Леонід Горлач, («Знак розбитого ярма» — поезії). «Петро Мідянка («Луйтра в небо» — поезії), Володимир Рутківський — трилогія «Джури», Василь Шкляр — роман «Чорний ворон» або «Залишенець» та ін. Урок супроводжувався виставкою книг-лауреатів і мультимедійним показом, вікториною за творами Тараса Шевченка. Для проведення уроку довелося звернутися за літературою до Обласної бібліотеки для юнацтва, оскільки книг вище названих авторів, на жаль, у фонді шкільної бібліотеки немає. І учні і учителі зацікавилися творами авторів — лауреатів, багато звернулися до довідника «Лауреати Національної премії імені Тараса Шевченка» (див. презентацію).

В організації роботи з формування патріотичної свідомості важливе місце займає краєзнавча робота. Бібліотека постійно комплектується літературою про Харків і харків’ян, поповнюється книгами письменників Харківщини. Було організовано тематичний перегляд нових надходжень під назвою «Поетична палітра Слобожанщини», де представлені такі автори-харків’яни як Ніна Супруненко, Віктор Кулик, В'ячеслав Романовський, Ніна Виноградська, які пишуть твори українською мовою, Ігоря Скоробагатого, Олексія Аулова — російськомовних письменників, та багатьох інших.

Проводимо зустрічі з письменниками-харків’янами. До міжнародного дня рідної мови учні 6—8, 9—11 класів зустрілися з поетесою Т. Гончаровою і співачкою В.Шаровською; з Ніною Супруненко відбувся вечір-зустріч під назвою «Відомі люди Харківщини». На зустрічах лунають вірші й пісні про рідний край, його природу, учні охоче декламують вірші, співають українські пісні. (див. фото).

За допомогою віртуальних екскурсій мандруємо з читачами шкільної бібліотеки цікавими місцями Харківщини. Узнаємо історію пам’ятників міста. Так, учні 6—7 класів ознайомилися з «Історичними місцями Харківщини», «Пам’ятники міста Харкова» (див. презентацію).

Звичайно, не забуваємо про роки воєнних лихоліть, всіма формами бібліотечної роботи пропагуємо героїко-патріотичні твори про Другу світову, приєднуємося до шкільних заходів з нагоди військово-патріотичних дат, вшановуємо ветеранів, як Другої світової війни, так і локальних війн.

У навчальному році до школи прийшли діти із зони АТО. Багато із них стали читачами бібліотеки, наприклад Охват Марина із 6-В — одна із активних читачок шкільної бібліотеки, входить до читацького активу, багато читає, цікавиться новинками художньої та галузевої літератури, бере участь у літературно-художніх театралізованих сценках за творчістю письменників Всеволода Нестайка, Григора Тютюнника.

Бібліотекою відібрані книги для передачі бійцям в зону АТО.

Діти молодшого шкільного віку пишуть вірші про рідний край, його природу. Створено альманах юних поетів «Пролісок» ( див. презентацію). Практикуємо (постійно) бесіди про прочитане і рекомендаційні бесіди.

Молодші школярі віддають перевагу читанню «Українських казок», книжок про пригоди, тваринний світ Харківщини, України. Продовжуємо роботу з вивчення читання, анкетуємо, робимо висновки.

Завдячуючи спільній цілеспрямованій роботі бібліотеки й учителів української мови та літератури, історії, основ захисту Вітчизни зацікавленість учнів історією свого народу, його культурою та українською книгою і творчістю письменників-земляків постійно підвищується, що позитивно впливає на рівень патріотичного виховання і формування національної свідомості.

Патріотизму не можна навчити. Його потрібно виховувати. І роль шкільної бібліотеки у цьому виховному процесі дуже важлива.

Кiлькiсть переглядiв: 2484

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.