БАТЬКАМ ПРО ЧИТАННЯ ДІТЕЙ

Ще давні греки говорили, що дитина – не власність батьків, а коштовний крихкий глек, даний їм, щоб вони його берегли та наповнювали тим розумним, добрим і вічним, що знадобиться дитині у подальшому житті. Батьки є першими і найголовнішими вихователями дитини, яка саме в ранньому віці прагне до спілкування з ними. Дитина потребує уваги, підтримки, поваги. Якщо в сім’ї з повагою відносяться до книжки, таке ставлення виробляється і в дитини. Мабуть, немає батьків, які б не хотіли навчити своїх дітей швидко і виразно читати, викликати інтерес до читання. Для цього потрібно створити атмосферу взаємо порозуміння, близькості, довір’я, духовного спілкування батьків і дітей.

Читання не стане потребою для дитини, якщо не прикласти спеціальних зусиль. Хто краще за вас знає сина чи доньку? Як часто дитяча пам’ять роками зберігає сказане батьківське слово! Не можна нехтувати цим шляхом до дитячого серця.

Як же спілкуватися з нашими дітьми, щоб виховні зусилля не виявилися марними? Які обрати шляхи, методи, прийоми, щоб навчити дітей читати, цінувати прекрасне. Допоможуть вирішити ці завдання книги та статті цього розділу.


Борка О.В. Роль книги у формуванні особистості учня початкової школи / О.В. Борка // Шк. б-ка. – 2004. – № 7. – С. 42-43.

Книга приходить до кожного з нас у дитинстві. Як же зберегти книгу, скарб думки і мудрості, як подовжити її життя, щоб вона довше служила людям, як зробити зустріч з книгою радісною і бажаною? Вчити цього треба змалечку і вдома, і в школі. Батькам слід вивчати захоплення дітей, їхні інтереси, а також показати, які величезні можливості пізнання світу за допомогою книги. Слідкуючи за дитячим читанням, треба прагнути, щоб книги були різноманітними: казки, розповіді про тварин і рослин, пригоди, музику й мистецтво. Важливим завданням є навчити дітей працювати з книгою. Які обрати шляхи, методи для прищеплення дітям любові до читання йде мова у статті.

Босюк Л. Література для дітей в сучасному читанні сім’ї / Лариса Босюк // Світ дит. б-к. – 2006. – № 1. – С. 25-27.

Глибше зрозуміти та осмислити моральні та етичні поняття і оточуючий світ дітям допомагають книги для сімейного читання. І одне з основних, завдань дорослих грамотно та ненав’язливо полегшити малюкам процес пізнання навколишнього світу і самого себе. Щоб заохотити дітей до спільного читання, батькам необхідно добирати літературу відповідно з віком та інтересами дитини. У статті рекомендуються книги – науково-пізнавальні та художні – для дітей дошкільного та шкільного віку.

Едігей В. Вчися читати, малюк!: як підвищити техніку читання і розвинути мислення дитини: (практичний посібник) / Валерій Едігей. – К. : Гранд, 1993. – 255 с.

Скільки дітей не бажають читати? Дуже багато. І це не від лінощів. А від того, що дітям важко читати, бо у багатьох з них швидкість мислення при читанні низька, відсутня зацікавленість у читанні. Багато років автор намагався вирішити цю проблему. І тільки система, побудована на реалізації законів розвитку психіки, на стимулюванні інтересу до читання, допоможе розв’язати цю задачу. Цей посібник, потрапивши до рук турботливих батьків, чуйного вчителя, перетвориться на джерело творчого натхнення і для дітей і для Описание: C:\Users\Valentina\AppData\Local\Temp\Rar$EX74.056\_files\par_clip_image010.jpgпедагога.

Матвійчук О. Вікова психологія і психологія читання / Оксана Матвійчук // Б-ка вихователя дит. садка. – 2006. – № 5-6. – С. 67-70.

Дитина, де б вона не жила, читає, щоб більше дізнатися не тільки про закони суспільства, а й про самого себе. Для дітей читання – не лише набуття знань, а й своя, вільна, багатоуявна розвага, світи, куди можна нікого не впускати, якщо дитина цього не захоче. Це середовище його таємних образів, почуттів, отриманих для себе відповідей. У статті розповідається про потреби та інтереси читання в залежності від віку, форми і методи роботи по формуванню навичок читання, сприйняття літератури. Піднімається проблема відродження традицій сімейного читання, залучення дітей до позакласного, позаурочного читання.

Шкира О. Виховне значення книги в житті дитини / Ольга Шкира // Почат. шк. – 2004. – № 11. – С. 60-61.

Відомо, що багато факторів та обставин діє на формування особистості. Одним із таких факторів – є книга. Вона в усі часи була, є і буде духовним скарбом нації, джерелом її немеркнучої історії. Саме з книг ми черпаємо наснагу до життя, творчості, праці. Проблемі книги як чиннику освіти й виховання, формуванню найкращих людських якостей в дитині через змістовну, високохудожню книгу, сприянню духовному розвитку дітей присвячена ця стаття.

Інформаційні ресурси для батьків учнів

Безпека дітей в Інтернеті http://www.onlandia.org.ua/ukr/

Як контролювати поведінку дітей в Інтернеті
http://www.onlandia.org.ua/ukr/pct.aspx

Безпека для малих та дорослих http://www.babybezpeka.org.ua/
Сайт для дітей та підлітків, спрямований на попередження правопорушень, злочинів та нещасних випадків у підлітковому середовищі і підвищення правосвідомості дітей та їх батьків

Вчитель вчителю, учням та батькамhttp://teacher.at.ua
Поради та рекомендації для вчителів та батьків. Поради психолога.

Поради для батьків

Дитина розпочинає своє знайомство зі світом у колі своєї родини. І звісно, батьки посідають головне місце у вихованні своєї дитини. У сімї беруть початки світогляд ціннісні орієнтації, норми поведінки та трудові навички. Тож, шановні батьки, беріть активну участь у формуванні читацьких інтересів та культури читання вашої дитини:
  1. Як тільки ваша дитина навчиться читати, познайомте її з першою книжкою для самостійного читання.
  2. Поцікавтесь, чи зрозуміла дитина прочитане.
  3. Обговоріть з нею книжечку.
  4. Поясніть незнайомі слова і розкажіть про словники.
  5. Контролюйте тематику читання. Обговорюйте з дитиною книги. Це допоможе вам стати щирими друзями.
  6. При обговоренні почитаного не наполягайте на своїй думці.
  7. Створіть власну домашню бібліотеку.
  8. Вчіть дитину бережливого ставлення до книги, як до безцінного скарбу.
  9. Вчіть поважати будь- яку книгу - цікаву чи нецікаву - це як повага до іншої думки.
На формування індивідуальної свідомості дитини впливають характер стосунків між батьками і дітьми у сімї, ставлення батьків до людей, до праці, навчання, захоплень, загальний культурний ревень оточення.

Як привчити дитину до читання

Хтось із великих зауважив, що найбільший винахід людства - книжка. Проте нині нерідко можна почути, що у час комп'ютерів книжки не потрібні. Ну що ж, можливо, книжка нині справді не головне джерело інформації. Але саме книжка навчає людину мислити. Отож як привчити дітей читати?

На питання, чи любите ви читати, більшість людей відповість ствердно. І так само більшість зауважить: але читаю мало, бо... часу немає або ніде взяти цікаву книжку, або зараз взагалі гарних книжок «не роблять». Та головна причина у нас самих: немає звички до читання. На жаль, уже досить давно побутує думка, що час бібліофілів минув. Телебачення, Інтернет - ось нині головні постачальники інформації та знань.

Та хіба книга - лише джерело інформації? На мою думку, немає кращих ліків від поганого настрою, самотності, якихось зовнішніх негараздів, ніж гарна книжка. Відкриваєш першу сторінку, занурюєшся в інший світ - і всі твої проблеми відступають на другий план. Мабуть, ні з чим не порівняти насолоду, яку дає гарна книжка. Але для цього потрібно вміти читати.

А от батьки й педагоги нерідко скаржаться, що сучасні діти не люблять і не хочуть читати, вони віддають перевагу телевізору і комп'ютерним іграм. Бо це легше. Адже книжка вимагає душевної та розумової праці, спонукає мислити, а не лише ковтати готові блоки чужих думок.

Втім, попри всі похмурі прогнози, нині у всьому світі повертається інтерес до читання, в тому числі й серед дітей. Дехто говорить навіть про книжковий бум. Яскраве тому свідчення - феномен Гаррі Поттера. Але одна, навіть найцікавіша, книжка не привчить дітей до читання, не змусить його полюбити. Знаємо для цього єдиний спосіб - власний приклад. Якщо дитина змалечку бачить книжку в руках тата, мами, бабусі й дідуся, старших братів і сестер, вона обов'язково і сама буде читати.

А ще - просто необхідно якомога більше читати дітям уголос. Прочитана на ніч добра казка зробить набагато більше для виховання, ніж ціла година нотацій.

Тому необхідно:

- починати читати вголос дитині з раннього віку;

- дарувати дитині книги;

- залишати друкарські видання скрізь, де малюк може їх побачити;

- визначити, які книжкові персонажі подобаються або не подобаються і чому;

- дозволяти синові або дочці самому вибирати книги в магазині або бібліотеці;

- не примушувати читати проти волі, краще запропонувати пограти в настільні ігри, пов’язані з читанням;

- збирати домашню дитячу бібліотеку;

- після перегляду художнього або мультиплікаційного фільму запропонувати прочитати книгу, казку, яку було покладено в основу;

- обов’язково слухати, як малюк читає сам, він повинен відчувати інтерес старших;

- читати дитині перед сном.

Сімейне читання

1. Анкети для батьків. Для вивчення читацьких інтересів // Шкільна бібліотека. – 2004. - №3. – С.20, 22-23.

Кiлькiсть переглядiв: 1170

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.