/Files/images/2024-25/1.jpg

Переступаючи поріг школи, дитина також увесь час адаптується: до дітей, до вчителів, до уроків, до нового режиму дня. Одним зі складних адаптаційних періодів є навчання у 5-му класі.

Перехід із молодшої школи до основної пов’язаний із внесенням змін у динамічні стереотипи спілкування, діяльності, а також зі збереженням окремих компонентів попереднього соціального досвіду.

Особливості учнів 5 класу (10-11 років) "молодші підлітки"

1. Вік школяра 5-го класу можна назвати перехідним від молодшого шкільного до молодшого підліткового. Психологічно цей вік особистісного новоутворення молодшого підлітка.

2. Початок статевого дозрівання.

3. Зникають попередні дитячі інтереси, з’являються нові.

4. З'являється "почуття дорослості" (порівняння себе з іншими,копіювання поведінки дорослих, або товаришів,...).

5. Пошук власної унікальності, пізнання власного «Я». Відчуження себе від всіх, хто зазвичай здійснював тиск на підлітка. Зовнішньо це відчуження проявляється в негативі – прагненні протистояти будь-яким пропозиціям, твердження, почуттям дорослих. Звідси – конфлікти з дорослими. Підліток намагається знайти власну індивідуальність, пізнати власне «Я». По цій же причині підліток зорієнтований на довірливі стосунки з ровесниками. В дружбі відбувається моделювання соціальних взаємовідносин, засвоюються навики рефлексії наслідків своєї поведінки, соціальні норми взаємодії людей, моральні цінності.

6. Саме у вигляді психологічної цінності відносин з ровесниками відбувається поступова заміна основної навчальної діяльності (що було характерним для молодшого школяра) на основну діяльність спілкування - «Пізнання іншої, схожого на мене, дає можливість як у дзеркалі побачити і зрозуміти власне Я».

Зовнішні зміни в житті п’ятикласників:

● Нові вчителі.

● Новий режим.

● Нові вимоги.

● Нові правила.

Ознаки складнощів в період адаптації:

1. Стомлений зовнішній вигляд підлітка.

2. Небажання підлітка ділитися своїми враженнями про проведений день.

3. Прагнення відірвати дорослого від шкільних подій, перемикнути увагу на інші теми.

4. Небажання виконувати домашнє завдання.

5. Негативна характеристика на адресу ліцею, вчителів, однокласників.

6. Скарги на те, що ті чи інші події, пов’язані з ліцеєм.

7. Безсонні ночі.

8. Складнощі з ранковим пробудженням, в’ялість.

9. Постійні скарги на погане самопочуття.

/Files/images/2024-25/3.jpg

Рекомендації батькам

1. Головне – абсолютне прийняття підлітка зі всіма його перевагами і недоліками. Це запорука порозуміння в родині.

2. Виділіть робочу зону, де підліток навчатиметься.

3. Поважайте підлітка та його кордони.

4. Формуйте адекватну самооцінку: частіше хваліть його, але так, щоб він знав за що; визнавайте право власності підлітка; надавайте вибір і можливість брати відповідальність; говоріть про почуття.

5. Надавайте підлітку можливості бути самостійним в навчальній роботі. Пам’ятайте! Домашнє завдання задають учню для закріплення його знань. Але не відмовляйте дитині у допомозі у виконанні домашнього завдання, якщо вона просить.

6. Не порівнюйте дитину з іншими дітьми. Порівнюйте її з такою, якою вона була вчора, чи, можливо, буде завтра.

7. Намагайтеся зрозуміти, на які труднощі натрапив підліток при переході з початкової школи до середньої.

8. Говоріть з підлітком. Про її та ваші почуття. Нагадуйте, що вони під вашим захистом.

9. Щоденно цікавтесь шкільними справами дитини, виявляючи увагу і терпіння, не обмежуйтесь фразами «Що отримав?», «Як справи?», розпитуйте про настрій, виявляйте емоційну чуйність, діліться почуттями. Створіть дитині емоційний комфорт вдома, навчіться правильно спілкуватися з підлітком.

10. Підтримуйте бажання підлітка спілкуватися та дружити з однолітками.

11. Успіх чи невдача впливає на мотивацію навчання, тому особливу увагу необхідно приділити формуванню правильного ставлення дитини до помилок, невдач, промахів. Тому що це поштовх до самовдосконалення, щоб стати краще, сильніше, досвідченіше.

12. Не змушуйте підлітка працювати «на оцінку», тому що це може спровокувати шкільні страхи, що пов’язані з невпевненістю у своїх силах, тривогою з приводу негативних оцінок чи їх очікуванням.

Кiлькiсть переглядiв: 58

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.