Переступаючи поріг школи, дитина також увесь час адаптується: до дітей, до вчителів, до уроків, до нового режиму дня. Одним зі складних адаптаційних періодів є навчання у 5-му класі.
Перехід із молодшої школи до основної пов’язаний із внесенням змін у динамічні стереотипи спілкування, діяльності, а також зі збереженням окремих компонентів попереднього соціального досвіду.
Особливості учнів 5 класу (10-11 років) "молодші підлітки"
1. Вік школяра 5-го класу можна назвати перехідним від молодшого шкільного до молодшого підліткового. Психологічно цей вік особистісного новоутворення молодшого підлітка.
2. Початок статевого дозрівання.
3. Зникають попередні дитячі інтереси, з’являються нові.
4. З'являється "почуття дорослості" (порівняння себе з іншими,копіювання поведінки дорослих, або товаришів,...).
5. Пошук власної унікальності, пізнання власного «Я». Відчуження себе від всіх, хто зазвичай здійснював тиск на підлітка. Зовнішньо це відчуження проявляється в негативі – прагненні протистояти будь-яким пропозиціям, твердження, почуттям дорослих. Звідси – конфлікти з дорослими. Підліток намагається знайти власну індивідуальність, пізнати власне «Я». По цій же причині підліток зорієнтований на довірливі стосунки з ровесниками. В дружбі відбувається моделювання соціальних взаємовідносин, засвоюються навики рефлексії наслідків своєї поведінки, соціальні норми взаємодії людей, моральні цінності.
6. Саме у вигляді психологічної цінності відносин з ровесниками відбувається поступова заміна основної навчальної діяльності (що було характерним для молодшого школяра) на основну діяльність спілкування - «Пізнання іншої, схожого на мене, дає можливість як у дзеркалі побачити і зрозуміти власне Я».
Зовнішні зміни в житті п’ятикласників:
● Нові вчителі.
● Новий режим.
● Нові вимоги.
● Нові правила.
Ознаки складнощів в період адаптації:
1. Стомлений зовнішній вигляд підлітка.
2. Небажання підлітка ділитися своїми враженнями про проведений день.
3. Прагнення відірвати дорослого від шкільних подій, перемикнути увагу на інші теми.
4. Небажання виконувати домашнє завдання.
5. Негативна характеристика на адресу ліцею, вчителів, однокласників.
6. Скарги на те, що ті чи інші події, пов’язані з ліцеєм.
7. Безсонні ночі.
8. Складнощі з ранковим пробудженням, в’ялість.
9. Постійні скарги на погане самопочуття.
Коментарi